lördag 7 augusti 2010

Ät rätt efter ditt kön ???????

I Aftonbladet kost och hälsa kan man läsa om Ät rätt för ditt kön. Kan ju inte låta bli att småle när jag läser detta.
CITAT:
Enligt forskaren Karin Hvoslef har män och kvinnor har olika behov och olika sätt att tillgodose sig kost och näring på där mannens blodiga biff inte ligger långt ifrån sanningen. Hvoslef anser att urkvinnan och urmannen kan öka förståelsen för varför vi svarar olika på kost. Män var jägarna som fällde bytet eller drog upp fisken.

–För att få kraft till att släpa hem sitt byte krävdes styrka och muskler. Dessa fick han genom att äta rikligt med proteiner som bland annat finns i kött.

Kvinnorna som vaktade boplatsen behövde istället samla föda som hon kunde livnära sig på under väntetiden: hon knaprade söta frukter, tillredde örter eller tuggade feta nötter. Det söta och det feta gav en lugnande inverkan samtidigt som hon lagrade ett krislager med fett att ha som reserv för snålare tider.?


Ah ha antingen var jag man i mina tidigare liv eller så är det bara fel på mig i största allmänhet, visst sallad och nötter är väl gott men inte slår det en saftig biff eller en god fisk eller varför inte råbiff.
Har ju visserligen ett visst sötsug men jag äter ju hellre rikligt med kött och goda såser än sitter och petar i en sallad. Dessutom blir jag mättare och slipper mitt magsug!

Inga kommentarer: