lördag 21 augusti 2010

Hälsa nr 9 och Margarin


Jag gillar att läsa i Hälsa även om jag inte alltid delar deras tankegångar. Däremot är det väl som i alla medier lite smått och gott man kan ta till sig eller fundera på ett extra varv innan man bestämmer sig för vad man tycker och inte.
I detta nummer försöker man komma fram till om Smör eller Margarin är det bästa fettet på mackan.
Nutrionist Åsa på Livsmedelsverket mot Kostdoktorn Andreas.
Att Andreas är emot Margarin vet vi och då var ju alltså Åsa för. Nu funderar jag på varför det är så att Livsmedelsverket är så inriktade på att fördömma smör. Jag har ju mina misstankar förstås. Något helt naturligt mot något "onaturligt". Livsmedelsverket borde i mina ögon vara någon som såg till människans bästa, både i fråga om den färdiga maten och hur man odlar den samma. Att man skövlar massor med skog och regnskog för att odla palmoljan som finns i margariner, känns inte bra. Som tur är består margarinerna inte bara av palmolja, utan även av rapsolja. Processerna innan den blir i det skick den får, när den ligger i askarna i affären känns väl inte så naturligt det heller.
Jag röstar på smör som är en naturlig produkt även om Nuitronist Åsa tycker att smör tillverkas i en industriell process även den, men det är väl skillnad på antalet ingredienser. Inga emulgeringsmedel och inget sojalecitin eller andra tillsatser.

Inga kommentarer: