fredag 13 augusti 2010

Dagens Svensson

I dagens mailskörd fanns ett nyhetsbrev från Tommy Svensson , denna gång handlade det om Soja.
Överskriften var Bojkotta alla soja och sojaprodukter som inte är Ekologiska.
Nästa mening börjar Tungt besprutad soja har blivit allt vanligare
Hela skriften är riktigt skrämmande, vem kan föreställa sig att det i Brasilien finns sojaodlingar som är lika stora ytmässigt som Portugal , att den dränks i bekämpningsmedel har vi ju läst förr. Kanske inte att man använder nervgift , men gift som gift det är eländigt nog.
Att man sprutar blastdödningsmedel för att bladen ska dö visste jag också. Detta medel heter PARAKVAT och är förbjudet i EU och har inte varit tillåtet i Sverige på 30 år.Det är fruktansvärt plågsamt och förstör lungorna.
Ca 318 000 ton bekämpningsmedel används till sojaindustrin i Brasilien varje år.
Själva sojan är inte speciellt bra för människan i sig Fytinsyra hämmar en massa upptag av mineraler i kroppen Lektiner kan orsaka allergiska reaktioner i kroppen. Soja kan användas som djurfoder och ökar då mjölkmängden.
Lantmännen importerar soja i stora mängder varje år .
Mjölkersättning till barn som är gjord av soja har höga halter av Östrogen som rubbar den sexuella utvecklingen av barn. De kommer in i puberteten tidigare än normalt.
Ju mer jag läser ju värre blir det tycker jag.
Har aldrig varit någon soja vän och det har inte funnits någon flaska soja i mitt köksskåp de senaste 10 åren. Inte heller någon sojaost eller andra sojaprodukter. Lusläser allt för att inte få i mig något sojalecitin.

Jag saknar något i Tommys redogörelse och det är vilka köttproducenter som inte använder soja till sina djur. Med dagens mängd av ensilagebollar som ligger och dräller överallt borde djuren klara sig året runt utan att vi skulle behöva importera soja som djurfoder.

Men vad vet jag, jag är ju bara född och uppvuxen på en bondgård utan stordrift.

Inga kommentarer: