måndag 16 mars 2009

Ät rätt, Må bra, Orka varje dag

I dag kom min man hem med ett specialarbete som några unga killar på hans skola gjort. Det var intressant att läsa hur dessa unga killar tänker. Dessutom var det roligt att höra att när de började fundera på vad de åt och bytte bort cornflakes mot ägg och hembakat mörkt bröd till frukost, mådde de bättre och hade mer ork på förmiddagen. Bra att de ratar skräpmaten, halv och helfabrikaten och hyllar den hemlagade maten.
När jag nu läst allt, tycker jag att det i stort verkar vara riktigt bra kostråd för dessa hårt tränande killar i 17-18 års åldern. Tyvärr verkar de vara lite för rädda för mättat fett och har lite för mycket kolhydrater i sin kost.
Mitt råd killar......
Lägg på bregott och ost på era mackor, då blir ni ännu lite mättare och klarar er lite längre på er frukost. Minska det dagliga intaget av kolhydrater så ska ni se att ni orkar ännu mera.
Som ni så bra påpekar blir det ett högt insulinpåslag vid intag av kolhydrater. Vid ett högt insulinpåslag ökar även fettinlagringen. Våra kära Sumofrottare stoppar i sig ett minimum av fett och käkar 60-70% Kolhydrater. Öka era grönsaker och unna er goda dressingar av creme fraiche och majonäs, minska era pasta lass och vips får ännu lite bättre ork.
Mättat fett är inte farligt, ni vet väl hur man gör alla så kallade smörgåsmargariner och vanliga margariner. Här under Matfett kan ni läsa om fettmassa, omestring, härdning blekning m.m. Mitt råd undvik alla konstiga tillsatser , ni är ju inne på rätt spår! Lycka till!

Inga kommentarer: