tisdag 14 april 2009

Köttbullar

För ett tag sen grottade jag ner mig i att Vi Föräldrar hade gjort ett köttbulletest, sen blev det väl vackert väder och inget mer av det tror jag. I dag kan man läsa i Aftonbladet att Mats Eric Nilsson gjort sin egen köttbulletest och den är väl kanske mer lik verkligheten än Vi Föräldrars köttbulle test.
Vi Föräldrar gör en djupdykning i hur många kilokalorier det är i portionerna, medan jag kan känna att de borde varit mer uppmärksamma på allt annat. Visserligen står det så fint om vilket salt som finns i att kötthalten är relativt hög ( runt 60 %) Min egen köttfärs har säkert en halt av 85/90 %.
Citat: Potatis- och sockerbetsfibrer suger upp och behåller vätska. Ingredienserna socker, druvsocker och glukossirap kan man kanske känna sig tveksam inför.
Sedan har de låtit några barn testa alla köttbullar, favoriten blev
Felix Små delikatess
Råvara %, köttursprung: 66 % nöt- och griskött, Irland och Sverige.
Utdrygningsmedel: Lök, potatis, skummjölkspulver, ströbröd (med vetemjöl, E503). Innehåller mjölk och gluten.
Tillsatser: Salt, köttprotein av nöt, kryddor, kryddextrakt, vegetabilisk olja.
Steks i: Palmolja.
Smak: Kanongoda, mina bästa köttbullar, tyckte ett barn. De vuxna instämde.
Betyg: 5

Ja ,det är väl inte mycket att säga om dom, övriga har en massa olika stärkelser m.m.
Värst var väl Eldorado
Råvara %, köttursprung: 63 % fläsk- och nötkött, Irland, Sverige och Tyskland.
Utdrygningsmedel: Lök, potatisflingor, potatisstärkelse, vasslepulver, nöttalgsprotein. Innehåller mjölk.
Tillsatser: Salt, sockerbets och potatisfiber, druvsocker, E450, E451, peppar, selleriextrakt.
Steks i: Palmfett
När man sen läser MatsErics inlägg ser man att ingredienserna kan vara fler än så i Eldorados produkter. 29 olika ingredienser, 7 E- nummer, Gluossirap, Jästextract, Polyfosfater, Askorbylpalmitat, Mono och Diglycerider samt karamellfärg.

Tror jag håller mig till mina egna LCHF-Köttbullar.
Bara blandfärs, lök, ägg, olika kryddor, gärna färska plockade i trädgården och en skvättgrädde. Gott gott i gott gott!

När man gjort stavningskontrollen uppmärksammar man att alla olika konstiga ingredienser inte finns med i ordlistan, bara det säger väl allt!

Inga kommentarer: