söndag 5 april 2009

Så sänker du ditt farliga kolesterol

I dagens Aftonbladet läser vi Hur man sänker sitt farliga kolesterol. Ibland är det lustigt, sitter just nu och gör en egen sammanfattning till en god vän som har biverkningar av sina statiner och vill ha mer information.
I Näringsmedisinsk Tidskrift läser jag en Artikel av Uffe Ravnskov där han betonar att:
Personer med lågt kolesterol blir lika åderförkalkade som de med högt kolesterol.
Personer med lågt kolesterol oftast har högre risk för infektionsjukdomar.
Lipoproteinerna ( LDL, HDL, VLDL) binder och inaktiverar virus och bakterier.
Barn med astma och allergi oftast har lägre kolesterol än andra barn.
Studier visar att lågt kolesterol kan påverka cancerrisken och tillväxten av cancer.

Utan kolesterol i kroppen skulle vi definitivt dö eftersom det är livsviktigt för oss.
Kostdoktorn har som vanligt en bra lättfattad snabbkurs i blodfetter. Läs den HÄR

4 kommentarer:

Cattis sa...

mm... som jag tycker det verkar är statinerna mycket farligare än kolesterolet... För ÄR det verkligen farligt??

Ha en skön söndag!

Cattis sa...

jag gör gärna reklam för smör. Det värsta är väl att samma producenter även har margarin i sortimentet så det lär bli en intressekonflikt ;-)

Ms Spider sa...

Intressant blogg här också, hittade hit via "Yngre medelålderbloggen". Kunde inte låta bli att tänka på era två bloggar när jag läste iForm som jag köpte i Sverige när jag var där i helgen. Inte undra på att svenska folket mår sämre och sämre, jösses så mycket matråd - och många av dem går rakt emot varandra. Kolesterol var på tapeten i senaste numret, och iform verkar också bedriva en "fett är farligt"-kampanj... Borde läsas i studiesyfte, om inte annat så för att häpna över skräckpropagandan.

Cattis sa...

Glad påsk!

Jag tänker äta äkta ägg och inget pulver i helgen :-D

Kram
Cattis