fredag 24 april 2009

Tidningar

Mellan varven hamnar jag i tidningsfällan. Fixar någon prenumeration på några nummer av vissa, tror jag intressanta tidningar. Mycket kan vara läsvärt, men alltid reagerar jag på något.
I nyaste numret av Hälsa hittar jag en insändare med rubriken Vet ni inte att margarin är farligt?
Där frågeställaren Karin upprörts över en presentation av nya Lätta med aktiv bakteriekultur. ( har för mig att jag också reagerade)
Eva Ohsson fackreporter svarar i stort så här: Margariner har kritiserats hårt för att de är hårt kemiskt belastade ,men tänk på att svenska margariner som är baserade på rapsolja!
(?) Nu säger jag som ungarna; Men Hallå hur tror människan att rapsoljan blir hård?
inte blir min hård för att jag ställer in den i kylen inte, inte blir den fisgul heller!
Vanligt Lätta består av nedan uppräknade ingredienser. Vad bakteriekulturen består av vågar de inte sätta ut!
Ingredienser:
Vatten, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, filmjölk, modifierad stärkelse (tapiokabaserad), salt (1,5 %), emulgeringsmedel (sojalecitin och E471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, A- och D-vitaminer.
OBS, ni ser väl att huvudingrediensen är VATTEN.

1 kommentar:

Cattis sa...

margarinreklam får mig att bli förbannad!

Fattar inte att man envisas med att producera skiten.

önskar dig ändå en bra dag, trots mitt margarinutbrott ;-)

Cattis