tisdag 5 maj 2009

Dagens nyhet-ALLI

Dagens stora nyhet kommer säkert att bli ALLI bantningspreparatet som blir receptfritt, man skriver om det i en artikel i Expressen.
Kan inte skriva om egna erfarenheter då jag inte använt något, men jag kan berätta om sviterna av dessa preparat.
Arbetar ju delvis med människor i vissa situationer, delvis med lokalvård och delvis med en massa annat. I min omgivning har det under de senaste åren funnits människor som ätit Xenical.
Dessa människor har mest varit i BMIklass 35-40 om vi nu ska bunta i hop dem i någon grupp. De har inte ,som det står i artikeln varit restriktiva med vad de stoppat i sig. Det har bara varit en ursäkt för att kunna fortsätta med sitt normala ätstörningsbetende. De är ju sockerberoende! Dessutom var det ingen av de personer jag träffade som gick ner mer än något kilo i vikt, allt beroende på att bullar , läsk, kakor och godis är deras kosthållning!
Det som hände var detta:
Det var mycket jobbigt för våra lokalvårdare att behöva ta hand om toaletterna efter att en person som stoppat i sig Xenical varit på besök. Av någon anledning gör ju inte alla rent toaletten efter sig när man varit där. Vågar inte tänka på hur det kommer att bli på alla offentliga toaletter........... Diarréerna brukar komma när man minst anar det, har jag fått mig förklarat.
Låt inte Alli ta över ert liv. Lär er äta det som passar era kroppar!
Från och med i dag finns Alli att köpa receptfritt på apoteket. Reaktionerna från experterna är blandade.
- Jag tycker att det är rimligt att det finns möjlighet att köpa det receptfritt, säger Claude Marcus, fetmaprofessor vid Karolinska.
- Om man tar det här läkemedlet får man ju inte i sig det naturliga fett som man behöver. Det är precis tvärtom, vi ska upp med fetttet och ned med kolhydraterna, säger Annika Dahlqvist.
Allt enligt Expressen
Jag håller med Annika, ät inte dessa piller, de stör era kroppar det blir säkert rubbningar i ert tarmsystem och ert ätbeteende hjälper det inte!

Inga kommentarer: