söndag 24 maj 2009

Mitt Val

För mig finns det bara några val att göra. Det är att leta reda på de personer(mer personlighet och mindre partitillhörighet) som har mest go och största inflytande och brinner för samma sak som jag. Det jag syftar på är kommande EU-Val. För min del är maten viktigast och vi behöver inte en livsmedelsindustri som styr vad vi ska äta. Det vi behöver är rena produkter. Mitt val blir troligtvis
“Vi säger Basta till matfusket “
Vi konsumenter inbjuder matproducenter, handlare och restauranger till en öppen dialog om bättre mat. Branschen borde tar sitt samhällsansvar för att trygga att vi får hälsosam mat på våra tallrikar.
Produktens information om innehåll ska vara rätt, pålitlig och begriplig. Tillsatser, transfetter, allergiframkallande ämnen med mera måste framgå
Märkning av ursprung, dvs var produkter har tillverkats, ska vara tydlig
Bra mat för barnens hälsa måste alltid prioriteras. Sluta kringgå förbudet för reklam mot barn genom att i butik låta stora Spindelmannen-bilder marknadsföra mat.
Valfriheten måste stärkas i utbudet. Industriell mat får inte tränga ut kvalitetsalternativ från småföretagare och småproducenter .

Anna Maria Corazza Bildt, matföretagare, matförfattare, fd matproducent, småbarnsförälder och kandidat till Europaparlamentet
Mer information - mindre reklam - Stoppa matfusket !

Inga kommentarer: