söndag 3 maj 2009

Frukt och fett!

Sist jag var på jobbet gick jag och retade mig på alla fruktfat som står och dräller överallt. Ja, vi tillhör de där arbetsplatserna som har en gratis frukt om dagen som löneförmån. Ibland är det fruktansvärt svårt att bara gå förbi. Då blir det så att man tar en banan för att det är enklast att äta och så ångrar man sig gruvligt efteråt. Det är ju lika mycket socker som i 5 sockerbitar i en banan.
De andra frukterna har jag inga problem med då äpplena är sura och oftast så blanka och fina att jag knappt törs titta på dem. Apelsiner och dess släktingar blir man ju bara kladdig av så det är inte så svårt att avstå. Trots att jag vet hur mycket skit det besprutas på en banan är det tungt ibland.
Med tanke på vad jag tänkte och att tanken var att jag skulle blogga lite om fruktkorgen blev jag lite full i skratt i morse när jag öppnade tidningen på jobbet Frukt är inte farligt - tvärtom och Livsmedelsverket mörkar att du blir fet av frukt kan man läsa i DN.
Så kan det vara i livet. Man är inte ensam om sina tankar och tur är väl det!
Jag kan i alla fall glädja mig åt att vi inte köper hem någon frukt längre. Bara bär, sen är det ju klart att vi kommer att äta de stackars få äpplen som kommer på vårt enda mini äppelträd, men det är en helt annan historia.

Just nu stod Ulf Bohman (Livsmedelsverket) i TV och sa att det var väldigt svårt att få en stor övervikt av frukt.
Ja ja, högt blodsocker får man i alla fall, det vet vi. Gubbens ligger bra mycket lägre när han låter bli. Ulf Bohman som ser frisk och slank ut mår säkert bra av en frukt. Men inte vi!

Inga kommentarer: