onsdag 27 maj 2009

Skrämselhicka

Ja ibland kan man få skrämselhicka för mindre. Vi satt på vårat favorit fik och tog lite kvällsmat när jag satt och bläddrade förstrött i Expressen. Tvärnit när jag fick syn på rubriken: Narkotika till barn, mammor och fångar slår försäljningsrekord Det är skrämmande läsning!
Då jag har viss yrkeserfarenhet av några av grupperna det handlar om, blir jag verkligen bestört. Dessutom har jag en son som just nu är drogfri, ( amfetamin ) Hade han gått i skolan i dag hade han säkert fått någon form av diagnos men troligtvis ej det han verkligen hade problem med. ( Dyslexi) De här barnen ropar ju på hjälp när de inte får den fysiska kontakt eller den uppmärksamhet de behöver för att fungera. Stoppar vi sen i dem massor med kemikalier i mat, godis och olika drycker mår de ju inte bättre. Ska sedan samhället betala Läkemedelsindustrin miljoner för att de ska bli någolunda lugna är vi väl ute på djupt vatten.
Kommer dagligen i kontakt med människor som "skriker efter närhet och kontakt" de har ingen som bryr sig om dom överhuvudtaget. En kvarts Taktilmassage kan göra underverk flera dagar framåt. Bara en klapp på armen eller en kram gör att de inte fladdrar mellan golv och tak. Läkarna skriver alltför lättvindigt ut allehanda preparat för att slippa göra något annat eller rota i det verkliga problemet. Ingen får ju må dåligt det är ju inte naturligt. Eller hur är det, det kanske är väldigt naturligt att inte vara på topp alla dagar dygnet runt! Att ge "utbrända" småbarnsmammor preparaten verkar hysteriskt. Visst kan man bli vansinnig, arg, helt hysterisk av att inte få sova eller inte hinna med allt som krävs ( vem sätter kraven) men det går ju över utan medicin. Se till att mammorna får lugn och ro och mänsklig hjälp. Det måste bli billigare i längden.
Alla biverkningar hur är det med dom, hur blir 3-4 åringarna om 10-15 år när de fått narkotikapreparat inte tror jag att de klarar sig på små doser då, det är nog ganska stora doser .
Detta kan ju sätta käppar i hjulen för den som inget körkort har eller massor med arbeten som de inte kan utföra för att de kanske inte är toppkonsentrerade.
Måtte jag aldrig få uppleva det som händer när allting rasar........................

Inga kommentarer: