måndag 8 december 2008

Kalla fakta och Julmat!


Skönt att någon funderar på vad det finns på våra julbord, både de privata liksom de som finns på våra restauranger. Ett julbord vi var på i år ,var det inte ens uppskuren julskinka vi fick utan det var den hemska pressade vanliga smörgåsskinkan. Det enda ovanliga och säkert relativt nyttiga var strutsprinskorv, allt annat var bara upplagt från någon burk. Har aldrig läst på en strutskorv vad den innehåller, så jag blir säkert besviken där också. Sen kan det ju bli så att man blir fundersam när man stoppar en prinskorv i munnen och det inte smakar prinskorv men det går ju över, som tur är!

Brukar inte ha speciellt mycket på mitt privata julbord, men jag vet de år där jag styckat den halva grisen själv, rimmat skinkan, gjort leverpastej, fixat revbenspjällen, har till och med kokat egen sylta. När jag var tonåring gjorde vi korven själva, mums. Synd att man inte tar ut semester och gör mer själv numera. Det blir väl mest bara egen sill i olika former, köttbullarna äggen, omeletten med egen plockad svamp och att man kokar skinkan själv. Gör lite chokladmousse med massor av grädde till dessert. Det räcker för mig, gubben, katten och de vuxna barna som råkar titta in under juldagarna. Någon gång ska jag göra ett stort julkalas....Då blir det riktig Saffranspannkaka med rikligt med grädde och salmbärssylt.

Inga kommentarer: