måndag 8 december 2008

Voltaren, Diklofenak och Eeze

Det är nu ett bra tag sedan jag hörde och även läste om olika undersökningar som gav antydningar om att diklofenaken i Voltaren samt alla de produkter som kom som billigare alternativ, gav mycket biverkingar och även kunde ge hjärtinfarkt. Det fanns även vissa indikationer på att idrottsmän som varit småskadade och tagit många doser ramlat ihop helt plötsligt på tävlingar och träningar. Jag har varnat för dessa på mina föreläsningar på jobbet samt då jag har kunder på mitt företag. Inte så att någon ska sluta om de blivit rekommenderade av läkare men varnat för att träna samtidigt.
- Jag vill inte helt avråda folk från att ta diklofenak (aktiv substans i Voltaren och Eeze), det beror på hur stor smärtan är och vilket behov man har. Det man kan ifrågasätta är om det borde vara receptfritt och få användas så urskiljningslöst, säger Christian Torp-Pedersen, professor i kardiologi vid Gentofte hospital Danmark.
På jobbet ser jag hur ofta våra gäster varit hos läkaren och fått dessa preparat i tid och otid. Måste det vara så enkelt att stoppa i sig massor med medicin? Kan vi inte låta det göra ont ett tag och ta det lite lugnt i stället, det mesta går ju över om inget är rejält skadat eller hur?

Inga kommentarer: