tisdag 24 februari 2009

Hälsomyter.

I dagens Expressen kan man läsa om Hälsomyter.
Spenat gör dig stark - Falskt
Vi använder bara 10% av vår hjärnkapacitet- Falskt
Rakning kör hårstrået kraftigare-Falskt
C-vitamin hindrar förkylning-Falskt
Morötter ger bra mörkerseende- Sant
Vi förlorar värme utan mössa- Falskt
Fisk är bra för gravida- Sant
Vitaminer gör dig piggare- Falskt
Socker orsakar diabetes- Falskt
Socker gör barn hyperaktiva-Falskt
Jag tror vad jag vill.

Jag tror visst på att om mina vitamin och mineraldepåer är fulla är jag mindre sjuk.
Jag tror visst på att om jag proppar mig full med socker och kolhydrater kommer jag att på sikt bli överviktig och få diabetes.
Jag tror visst att barn blir oroliga och får abstinens när de inte får godis och socker, ett beroende är ett beroende hur liten man än är.

Inga kommentarer: